Rossa Italiana
I will come to the end of this series pretty soon. But not quite quiet, I am glad to report. After historic race cars of Mercedes-Benz and an Alfa Romeo, I found another Italian racer in the Mille Miglia exhibit of Stuttgart’s Mercedes-Benz museum.1947, Bologna based race car company Maserati started building the A6 series. ‘A’ for Alfieri Maserati, one of the founding brothers of the company. 6 for its – initially – 1.5 litre straight 6 engine.
By 1953, Gioacchino Colombo – a former Alfa Romeo and Ferrari engineer – redevelops the engine and creates the Maserati A6 GCS/53. G as in ‘Ghisa’ – cast iron block – and CS as in ‘Corsa & Sports’ (Race and Sports). The engine has a diplacement of 2 litres and produces 170bhp. With the whole car just weighing about 580kg, it reached a speed of about 235km/h (146mph).
The car in the exhibition was refined by Medardo Fantuzzi, and owned by Francesco Giardini who competed the Mille Miglia (italian for 1000 Miles) as a private racer 1955 and 1956. Overall, Maserati builds 52 of the A6GCS/53 cars. 48 as a spyder version and the other four with a fixed roof.
So langsam komme ich zum Ende der Oldtimer-Serie. Aber leise werde ich mich nicht verabschieden, versprochen. Nach den historischen Rennwägen von Mercedes-Benz und Alfa Romeo, gibt es erstmal noch einen anderen Italiener aus der Mille Miglia Ausstellung des Mercedes-Benz-Museums in Stuttgart.
Zwei Jahre nach dem Zweiten Weltkrieg beginnt Maserati aus die A6-Serie zu bauen. ‘A’ wie in Alfieri Maserati, einer der Brüder, welche die Firma 1914 in Bologna gründeten. Die 6 steht für die sechs Reihenzylinder mit ursprünglichen 1,5 Liter Hubraum.
1953 bekommt Gioacchino Colombo den Auftrag den Wagen weiter zu verbessern. Der Ingenieur, der vorher bei Alfa Romeo und Ferrari arbeitete, baut den Maserati A6 GCS/53, welcher in Stuttgart ausgestellt wurde. ‘G’ wie in ‘Ghisa’ (Gusseisen, die Herstellungsart des Zylinderblocks). ‘CS’ wie in ‘Corsa & Sport’ (Rennen und Sport). Der Motor hat jetzt einen Hubraum von 1,5 Litern und erreicht eine Leistung von 170PS. Da der Wagen nur 580kg wiegt, beschleunigt die Maschine ihn auf bis zu 235km/h.
Medardo Fantuzzi stülpt über das Chassis eine Spyder-Karosserie, welche in der Ausstellung zu sehen ist. Der Italiener Francesco Giardini setzt den Wagen 1955 und im Folgejahr bei der Mille Miglia (ital. ‘Tausend Meilen’) als Privatfahrer ein.
Reblogged this on vienaqui and commented:
Nice looking wheels. Very elegant . I can only dream driving one of those heavenly machines…lol
04/12/2012 at 01:36
Thank you 🙂 Glad, you like it!
04/12/2012 at 02:05
Beautiful car and some lovely shots.
05/12/2012 at 20:03
Thank you so much, Noeline!
05/12/2012 at 23:32